Στις 12 Δεκεμβρίου 2024 πραγματοποιήθηκε το εργαστήριο με τίτλο AI-driven Lifelong Training into Business: Addressing the “Elephant in the Room” στο πλαίσιο του
20ου Εθνικού & Διεθνούς Συνεδρίου της Ελληνικής Εταιρείας Συστημικών Μελετών (HSSS) και του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Ο συντονιστής, Κωνσταντίνος Κουτσαντώνης, Research Projects Coordinator της
RDC Informatics, μαζί με μια ομάδα ειδικών, συζήτησαν κρίσιμες πτυχές για τη δια βίου μάθηση και την ενσωμάτωση της Τεχνητής Νοημοσύνης (AI) στις επιχειρήσεις. Οι ομιλητές, διακεκριμένοι επαγγελματίες και ακαδημαϊκοί, με εξειδίκευση στους τομείς της εκπαίδευσης, της τεχνητής νοημοσύνης και της καινοτομίας, ήταν:
- Καθηγητής Νικόλαος Κιτονάκης (Epsilon College, University of Northampton)
- Δρ. Δημήτριος Δερπάνης (Όμιλος Εκπαίδευσης & Πιστοποίησης D-Group)
- Ιωάννης Βαφειαδάκης (Εκπαιδευτικός Όμιλος ΒΑΦΕΙΑΔΑΚΗΣ)
- Διονύσης Κουτσαντώνης (RDC Informatics)
Βασικά Σημεία της Παρουσίασης: AI-driven Lifelong Training into Business
Η συζήτηση ξεκίνησε με τα ευρήματα του WEF - Future of Jobs Report 2023, τα οποία ανέδειξαν τον καταλυτικό ρόλο της τεχνολογίας στις επιχειρήσεις την επόμενη πενταετία:
- Η υιοθέτηση τεχνολογιών όπως το big data, το cloud computing και η AI αναμένεται να επιφέρει θετικές αλλαγές στις θέσεις εργασίας.
- Το 60% των εργαζομένων θα χρειαστούν πρόσθετη εκπαίδευση, ενώ μόνο οι μισοί έχουν επαρκείς ευκαιρίες πρόσβασης στη δια βίου μάθηση σήμερα.
- Οι επιχειρήσεις επενδύουν στην εκπαίδευση και τον αυτοματισμό για την επίτευξη των στόχων τους.
Παράλληλα, επισημάνθηκαν τα χαμηλά ποσοστά συμμετοχής στην εκπαίδευση ενηλίκων στις περισσότερες περιοχές της Ελλάδας. Σύμφωνα με την Eurostat (2024), μόλις το 5% συμμετέχει σε αντίστοιχα προγράμματα στις 11 από τις 13 ελληνικές περιφέρειες.
Η ανάλυση συνεχίστηκε με τα ευρήματα της έκθεσης OECD - Δημιουργία Θέσεων Εργασίας και Τοπική Ανάπτυξη 2024, όπου αναδείχθηκαν οι ακόλουθες προκλήσεις:
- Οι ελλείψεις δεξιοτήτων επηρεάζουν την πράσινη και ψηφιακή μετάβαση, δημιουργώντας αναντιστοιχίες στην αγορά εργασίας.
- Η πληθυσμιακή γήρανση επιδεινώνει το πρόβλημα, ειδικά στις περιοχές με παλαιότερες ηλικιακές δομές.
- Η Τεχνητή Νοημοσύνη μπορεί να συμβάλει στην αύξηση της παραγωγικότητας και να αντιμετωπίσει τις ελλείψεις προσωπικού.
Συζητήσεις και Συμπεράσματα του Εργαστηρίου AI-driven Lifelong Training into Business
Η συζήτηση περιλάμβανε τέσσερις βασικούς άξονες:
- Τα εμπόδια της δια βίου μάθησης: Εξετάστηκε γιατί οι οργανισμοί διστάζουν να την υιοθετήσουν, παρά τα γνωστά οφέλη της, και προτάθηκαν τρόποι άρσης των εμποδίων.
- Καινοτομία και εκπαίδευση: Αναδείχθηκε πώς η δια βίου εκπαίδευση μπορεί να ενισχύσει την καινοτομία στις επιχειρήσεις.
- AI και εκπαιδευτικές ευκαιρίες: Συζητήθηκαν οι δυνατότητες και οι κίνδυνοι της AI στον τομέα της εκπαίδευσης.
- Η ενσωμάτωση της AI στις επιχειρήσεις: Προτάθηκαν τρόποι για την καλλιέργεια κουλτούρας συνεχούς εκπαίδευσης μέσω της χρήσης AI.
Οι συζητήσεις κατέληξαν στη σημασία μιας ολιστικής προσέγγισης για την γεφύρωση του χάσματος μεταξύ των δεξιοτήτων και των αναγκών της αγοράς, τονίζοντας την ανάγκη ενίσχυσης της εκπαιδευτικής κουλτούρας.
Συμπερασματικά, το εργαστήριο ολοκληρώθηκε με την επισήμανση ότι η Τεχνητή Νοημοσύνη μπορεί να αποτελέσει καταλύτη για τη βελτίωση της παραγωγικότητας και την ενίσχυση της εκπαίδευσης στον εργασιακό χώρο, ενώ παράλληλα χρειάζεται συνεργασία μεταξύ κυβερνήσεων και επιχειρήσεων για την παροχή επαρκών ευκαιριών εκπαίδευσης.
Το εργαστήριο παρακολούθησαν διαδικτυακά, περισσότεροι από 110 επαγγελματίες και ακαδημαϊκοί, με ιδιαίτερο ενδιαφέρον και ενεργή συμμετοχή στην ανοιχτή συζήτηση που ακολούθησε.