Η πανδημία, η αλλαγή και αγορά της Εκπαίδευσης
Η παρουσία της πανδημίας στη ζωής μας επαναπροσδιόρισε βίαια πολλές καθημερινές μας συνήθειες στον τρόπο που ζούμε, που αλληλεπιδρούμε με συγγενείς και φίλους, που διασκεδάζουμε, που εργαζόμαστε. Οι ανάγκες της «ασφαλούς απόστασης» άλλαξαν δραστικά τον τρόπο με τον οποίο μετακινούμαστε, συναντιόμαστε, συνεργαζόμαστε, διασκεδάζουμε οπότε πολλές επαγγελματικές δραστηριότητες είναι απαραίτητο να επαναπροσδιορίσουν τον τρόπο λειτουργίας τους και να προσαρμόσουν τον τρόπο λειτουργίας τους αν θέλουν να επιβιώσουν στις νέες συνθήκες. Όσο η αποτελεσματική αντιμετώπιση της πανδημίας μετατίθεται στο μέλλον, συνειδητοποιούμε όλοι ότι ο μετασχηματισμός των επιχειρησιακών μοντέλων πρέπει να γίνει ΣΗΜΕΡΑ, χωρίς οποιαδήποτε άλλη καθυστέρηση. Βασικός και ίσως μοναδικός αρωγός των επιχειρήσεων σε αυτόν τον βίαιο αλλά απολύτως απαραίτητο μετασχηματισμό είναι το διαδίκτυο και οι τεχνολογίες πληροφορικής, μέσω των οποίων είναι δυνατόν να «μείνουμε κοντά από μακριά». Η επιτυχής αξιοποίησή τους από τις επιχειρήσεις δεν αποτελούν πλέον «nice to have” εργαλεία, αλλά ζωτικά στοιχεία της λειτουργίας τους και την αντιμετώπισης των προκλήσεων της πανδημίας.
Παρακολουθούμε συστηματικά την αγορά της εκπαίδευσης τα τελευταία 20 χρόνια αναφορικά με το ρυθμό ενσωμάτωσης των νέων τεχνολογιών και στις μεθόδους διδασκαλίας αλλά και τρόπο οργάνωσης & λειτουργίας των εκπαιδευτικών οργανισμών. Ο σχετικός μετασχηματισμός χαρακτηρίστηκε κυρίως από τεχνοφοβία, έλλειψη δεξιοτήτων πληροφορικής από τους λειτουργούς της εκπαίδευσης (επιχειρηματίες & καθηγητές) καθώς και την γνωστή «αντίδραση στην αλλαγή» που συνοδεύει κάθε τι που μας βγάζει από το «βόλεμα της καθημερινότητάς μας».
Η αντίδραση της εκπαιδευτικής αγοράς στην προσφορά λύσεων ψηφιακής & εξ΄αποστάσεως εκπαίδευσης, όσο και εξελιγμένων συστημάτων μηχανογράφησης της εκπαίδευσης κατά τα προηγούμενα χρόνια, εκφράζεται κατά τον καλύτερο τρόπο με τη γραφική απεικόνιση που ακολουθεί:
Την περίοδο όμως Μαρτίου-Απριλίου του 2020, όλα άλλαξαν!
Ότι δεν έγινε τα προηγούμενα είκοσι χρόνια, ξαφνικά αναζητήθηκε μέσα σε λίγες εβδομάδες ή και μέρες. Αναζητήσαμε εργαλεία σύγχρονης τηλεκπαίδευσης, ψάξαμε βίαια για ψηφιακό εκπαιδευτικό περιεχόμενο να μοιράσουμε στους μαθητές μας, αναρωτηθήκαμε πως μπορεί να καταγραφεί και να επιμετρηθεί το εκπαιδευτικό έργο στην εξ’ αποστάσεως διδασκαλία, αγοράσαμε κάμερες, γραφίδες, ακουστικά, μικρόφωνα και τόσα άλλα. Οι δυσκολίες τεράστιες! Καθηγητές, μαθητές, γονείς και διοικητικά στελέχη ατελείωτες ώρες μπροστά στους υπολογιστές και τα tablet να προσπαθούν να ανοίξουν e-mail, να ρυθμίσουν κάμερες και μικρόφωνα, να οργανώσουν μια νέα πραγματικότητα που επιβλήθηκε βίαια. Όλα αυτά τα εργαλεία στα οποία επί χρόνια τους γυρνάγαμε την πλάτη, ξαφνικά έπρεπε να γίνουν οι αρωγοί μας για να παραμείνουν οι εκπαιδευτικές μονάδες ανοικτές, οι μαθητές να δώσουν πανελλήνιες ή εξετάσεις για τα διπλώματα ξένων γλωσσών. Μέσα από ημιμάθεια χρήσης, χρονικούς περιορισμούς, απίστευτη ψυχολογική πίεση από το lock down και την καραντίνα.
Σε αυτό περιβάλλον διακρίναμε τέσσερις κατηγορίες Εκπαιδευτικών Οργανισμών:
- «ΟΙ ΕΤΟΙΜΟΙ»: Οι καινοτόμοι εκπαιδευτικοί οργανισμοί (εξαίρεση στον κανόνα) που είχαν επενδύσει στις νέες τεχνολογίες και την εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση. Άλλαξαν στα πληροφοριακά τους συστήματα ότι οι φυσικές αίθουσες διδασκαλίας έγιναν πλέον ψηφιακές, έκαναν ταχύτατη εκπαίδευση σε όσους καθηγητές δεν ήταν εξοικειωμένοι με τα εργαλεία σύγχρονης διδασκαλίας και δεν έχασαν ούτε μία διδακτική ώρα λόγω των περιορισμών της πανδημίας. Λαμπρά παραδείγματα για τον βαθμό ετοιμότητας που πρέπει να έχει όλη η αγορά της εκπαίδευσης. Κάποιοι από αυτούς, διακρίνοντας την ευκαιρία που αναδείχτηκε και τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα της εξ’ αποστάσεως διδασκαλίας, επένδυσαν στο να οργανώσουν και να παρουσιάσουν στην αγορά, οργανωμένα εξ΄αποστάσεως προγράμματα σπουδών, προετοιμάζοντας το μέλλον στην εκπαίδευση.
- «ΟΙ ΤΟΛΜΗΡΟΙ»: Αν και ανέτοιμοι, διακρίνοντας το πρόβλημα επένδυσαν άμεσα στα κατάλληλα εργαλεία ηλεκτρονικής μάθησης και παρείχαν ολοκληρωμένες υπηρεσίες ψηφιακής εκπαίδευσης στους μαθητές τους. Δεν έκαναν κανένα συμβιβασμό στην επένδυσή τους, δεν αμφισβήτησαν την αποτελεσματικότητα των εργαλείων που χρησιμοποίησαν και… πέτυχαν. Διέκριναν αδυναμίες και περιθώρια βελτίωσης και αξιοποίησαν το καλοκαίρι για να εξελίξουν τις μεθοδολογίες και τα εργαλεία ώστε να είναι έτοιμοι για όλα τα ενδεχόμενα την τρέχουσα ακαδημαϊκή χρονιά. Πλέον συγκαταλέγονται στους «ΕΤΟΙΜΟΥΣ».
- «ΟΙ ΑΝΑΓΚΑΣΜΕΝΟΙ»: Προβληματισμένοι και αμήχανοι, παρέμειναν για μέρες ή εβδομάδες άπραγοι και κατόπιν χρησιμοποιήσαν πρόχειρες και ακατάλληλες λύσεις εξ’ αποστάσεως διδασκαλίας για να ρίξουν στάχτη στα μάτια των γονέων ότι «κάτι έκαναν», ότι «προσπάθησαν και δεν λειτουργεί». Πολλοί από αυτούς αποδέχθηκαν και μια έκπτωση στα συνολικά ετήσια δίδακτρα ελπίζοντας ότι αυτή η κακή παρένθεση δεν θα ξανασυμβεί. Οι περισσότεροι από αυτούς παραμένουν στο ίδιο σημείο και τις επόμενες μέρες ίσως μετασχηματιστούν σε «ΤΟΛΜΗΡΟΥΣ» αν αποφασίσουν να συνεχίσουν τη λειτουργίας τους σε συνθήκες διαρκών ή επαναλαμβανόμενων lockdown που μπορεί να διαμορφώσει η πανδημία.
- «ΟΙ ΑΔΙΑΦΟΡΟΙ»: Για αυτούς η προηγούμενη σχολική χρονιά τέλειωσε νωρίς! Συμβιβάστηκαν με την όποια πρόνοια του Κράτους, έβαλαν σε αναστολή διοικητικό και ακαδημαϊκό προσωπικό, εξόρκισαν τις λύσεις εξ’ αποστάσεως εκπαίδευσης και απλά προσέφεραν κάποιες ώρες επιπλέον μαθημάτων σε όσους μαθητές τους είχαν απομείνει όταν άνοιξαν και πάλι οι εκπαιδευτικοί οργανισμοί επιμηκύνοντας στην καλύτερη περίπτωση για μία ή δύο εβδομάδες τη λήξη των μαθημάτων τους. Η κατάστασή τους σήμερα είναι δύσκολη. Κάποιοι δεν τα κατάφεραν και διέκοψαν τη λειτουργία τους ή συγχωνεύτηκαν με άλλους οργανισμούς. Άλλοι ιδιαίτερα σκεπτικοί διαπιστώνουν ότι θα πρέπει να ανέβουν στην κατηγορία των «ΑΝΑΓΚΑΣΜΕΝΩΝ» σε περίπτωση που η πανδημία επιβάλει νέες δυσκολίες.
Η ακαδημαϊκή χρονιά 2020-21
Ένα τεράστιο ερωτηματικό για την εξέλιξη της τρέχουσας ακαδημαϊκής περιόδου πλανάται πάνω από όλη την Εκπαιδευτική Κοινότητα της ιδιωτικής εκπαίδευσης. Στην περίοδο των εγγραφών οι εκπαιδευτικοί οργανισμοί εισέπραξαν σε μεγάλο βαθμό τα αποτελέσματα των επιλογών του αναφορικά με τον τρόπο λειτουργίας τους κατά τη διάρκεια Μαρτίου-Μαΐου 2020 παράλληλα με την τεράστια πίεση των ιδιαιτέρων μαθημάτων που φαίνονται να γιγαντώνονται. Παρακολουθώντας καθημερινά τις ανακοινώσεις και την εξέλιξη της πανδημίας, διαμορφώνεται ένα κλίμα έντονης ανασφάλειας για το πως θα συμπεριφερθούν μαθητές και γονείς στις νέες συνθήκες και πως κάθε εκπαιδευτικός οργανισμός θα έχει την ευελιξία να μετασχηματίζεται από «φυσικός» σε «ψηφιακός» ή/και «συνδυαστικός» προκειμένου να συνεχίζει να παρέχει τα πλεονεκτήματα της οργανωμένης ομαδικής διδασκαλίας, χωρίς εκπτώσεις στο επίπεδο των παρεχόμενων υπηρεσιών.
Περισσότερο από κάθε άλλη φορά, ΤΩΡΑ είναι η κατάλληλη στιγμή για τον ουσιαστικό ψηφιακό μετασχηματισμό των εκπαιδευτικών οργανισμών στην πράξη. Η υιοθέτηση των νέων τεχνολογιών, του cloud, των οργανωμένων ψηφιακών οικοσυστημάτων εκπαίδευσης και των mobile εφαρμογών δεν αποτελούν πλέον συνθήματα marketing δήθεν προόδου για ένα εκπαιδευτικό οργανισμό. Αποτελούν τα μέσα αποτελεσματικής λειτουργίας του σε οποιεσδήποτε συνθήκες, διασφαλίζουν την ποιότητα των εκπαιδευτικών υπηρεσιών και την επιχειρηματική συνέχειά του. Αυτή η επιχειρηματική συνέχεια θα διασφαλίσει τις θέσεις εργασίας ακαδημαϊκού και διοικητικού προσωπικού, θα ικανοποιήσει γονείς και μαθητές, θα φέρει επιχειρηματικό κέρδος που θα αποτελέσει τη βάση ακόμα μεγαλύτερης επιχειρηματικής ανάπτυξης.
Ας δράσουμε…
Ας αναζητήσουν λοιπόν οι επιχειρηματίες της ιδιωτικής εκπαίδευσης τις λύσεις τεχνολογίας που ταιριάζουν στις ξεχωριστές ανάγκες του εκπαιδευτικού τους οργανισμού, χωρίς τεχνοφοβία αλλά και χωρίς την αναζήτηση του «φθηνότερου» ή του «τσάμπα». Όταν ανοίγει ένας φυσικός χώρος εκπαίδευσης αναζητούμε αισθητική και design, εντυπωσιακά και ανατομικά έπιπλα, ειδικό φωτισμό και ταμπέλες. Αλήθεια, για το «ψηφιακό» μας σχολείο, για την ψηφιακή μας παρουσία, τι επενδύσεις κάνουμε; Αρκεί μια συνδρομή στο zoom ή η χρήση του skype για την παροχή υπηρεσιών εκπαίδευσης; Αρκεί το Messenger και το Viber για να κρατάμε επαφή με τους μαθητές, τους γονείς και τους καθηγητές; Αυτό είναι το επίπεδο υπηρεσιών που αξίζουν οι γονείς που εμπιστεύονται την εκπαίδευση των παιδιών τους στην ιδιωτική πρωτοβουλία;
Η αγορά πληροφορικής έχει πληθώρα λύσεων και επιλογών για τον πλήρη και ολοκληρωμένο ψηφιακό μετασχηματισμό των εκπαιδευτικών οργανισμών. Η συνειδητή αναζήτηση και προσεκτική επιλογή των καλύτερων λύσεων για εσωτερική μηχανογράφηση, ψηφιακό οικοσύστημα εκπαίδευσης (πλατφόρμα e-learning) & mobile επικοινωνία με μαθητές, καθηγητές και γονείς είναι η καλύτερη θωράκιση απέναντι στις προκλήσεις της πανδημίας και ταυτόχρονα η καλύτερη επένδυση για το μέλλον της Εκπαίδευσης.
Σάββατο, 19 Σεπτεμβρίου 2020, εν μέσω πανδημίας & κυκλώνων
Διονύσης Κουτσαντώνης
Διεύθυνση Επιχειρηματικής Ανάπτυξης
RDC Informatics, www.rdc.gr