Το click-through rate ή, όπως λέγεται στα ελληνικά, η αναλογία κλικ προς αριθμό εμφανίσεων, είναι ο αριθμός των κλικ που λαμβάνει μια διαφήμιση, διαιρούμενος με τον αριθμό των εμφανίσεων της διαφήμισης.
Οι μηχανές αναζήτησης δίνουν ιδιαίτερη αξία σε ένα καλό click-through rate (CTR). Το CTR λοιπόν είναι ένας καλός τρόπος για να καθορίσει μια μηχανή αναζήτησης, όπως π.χ. η Google, ποια αποτελέσματα είναι πραγματικά πολύτιμα, για μία συγκεκριμένη αναζήτηση (τουλάχιστον σε επιφανειακό επίπεδο). Εξάλλου, στο μοντέλο click-through rate (CTR), όσο περισσότερο κάνει κάποιος κλικ, τόσο περισσότερα χρήματα βγάζει η μηχανή αναζήτησης. Όμως, το CTR είναι σημαντικό και για τους διαφημιστές.
Όταν ένας χρήστης μεταβαίνει σε μια μηχανή αναζήτησης, έχει μια ερώτηση και αναζητά μια απάντηση. Εκφράζει μια ανάγκη ή μια επιθυμία.
Αυτό που κάνει μια μηχανή αναζήτησης τόσο σπουδαία, είναι το γεγονός ότι οι χρήστες ‘’καταχωρούν‘’ ακριβώς αυτό που τους ενδιαφέρει! Έχουν ήδη αποφασίσει ότι το χρειάζονται και τώρα προσπαθούν να το βρουν.
Η δημιουργία μιας σχετικής διαφήμισης επί πληρωμή είναι το πρώτο βήμα που πρέπει να κάνετε ως διαφημιστής, για να εκπληρώσετε αυτή την ανάγκη.
Σε αυτό το άρθρο θα εξηγήσουμε τι είναι το click-through rate (CTR), ποιος είναι ο αντίκτυπός του στο Ad Rank (κατάταξη της διαφήμισής σας στη μηχανή αναζήτησης) και στο quality score (βαθμολογία ποιότητας), καθώς επίσης και πότε θεωρείται καλό ένα χαμηλό CTR.
Τι είναι το Click-Through Rate (CTR)?
Όπως είπαμε και στην εισαγωγή του άρθρου, το click-through rate είναι ένα ποσοστό που δείχνει πόσο συχνά κάνουν κλικ στη διαφήμισή σας όσοι την έχουν δει. Αυτό σημαίνει ότι εάν διαιρέσετε τον αριθμό των κλικ που έγιναν σε μια διαφήμιση με τον αριθμό των εμφανίσεων της συγκεκριμένης διαφήμισης, θα βρείτε τον αριθμό CTR. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το CTR για να μετρήσετε το βαθμό απόδοσης των λέξεων-κλειδιών και των διαφημίσεών σας.
Εάν η διαφήμισή σας είχε 1 κλικ σε κάθε 100 εμφανίσεις, σημαίνει ότι το CTR σας είναι 1%.
Εάν έχετε:
- Υψηλό CTR, σημαίνει ότι οι χρήστες βρίσκουν τη διαφήμισή σας ως ιδιαίτερα σχετική με αυτό που αναζήτησαν.
- Χαμηλό CTR, σημαίνει ότι οι χρήστες βρίσκουν τη διαφήμισή σας ως λιγότερο σχετική με αυτό που αναζήτησαν.
Ο τελικός στόχος κάθε εκστρατείας PPC είναι να προσελκύσει τους κατάλληλους χρήστες στην ιστοσελίδα σας, για να εκτελέσουν μια επιθυμητή ενέργεια σ’ αυτή (π.χ. να κάνουν μια αγορά, να συμπληρώσουν μια φόρμα επικοινωνίας, κ.ά.).
Πότε θεωρείται ότι το CTR είναι καλό;
Η απάντηση είναι: Εξαρτάται! Το CTR σχετίζεται με:
- τον τομέα στον οποίο δραστηριοποιείται η επιχείρησή σας
- το σύνολο των keywords που έχετε υποβάλλει
- τις ξεχωριστές καμπάνιες που υπάρχουν στο PPC λογαριασμό σας
Δεν είναι ασυνήθιστο να βλέπετε διψήφιο CTR στα branded keywords, όταν κάποιος αναζητεί την επωνυμία της επιχείρησής σας ή το όνομα κάποιου προϊόντος από τη συλλογή σας.
Επίσης, δεν είναι ασυνήθιστο να βλέπετε CTR λιγότερο από 1 τοις εκατό σε ευρείες, μη εμπορικές λέξεις-κλειδιά.
Πως το CTR επηρεάζει την κατάταξη Ad Rank;
Το CTR δεν είναι απλώς μια ένδειξη του πόσο σημαντικές είναι οι διαφημίσεις σας για τους χρήστες. Το CTR συνεισφέρει επίσης στην κατάταξη της διαφήμισή σας (Ad Rank) στις μηχανές αναζήτησης. Η υψηλότερη θέση δεν πάει στο διαφημιζόμενο με την υψηλότερη χρηματική προσφορά. Πηγαίνει στο διαφημιζόμενο με το υψηλότερο Ad Rank. Και το CTR παίζει σημαντικό ρόλο στον τρόπο με τον οποίο υπολογίζεται η κατάταξη Ad Rank.
Η Google μετρά το πραγματικό CTR σας έναντι ενός αναμενόμενου CTR. Έτσι, αν έχετε κάνει πολλές διαφημίσεις με χαμηλό CTR, η Google θα υποθέσει ότι τυχόν νέες διαφημίσεις που προσθέτετε στο λογαριασμό σας στο Google Ads θα έχουν επίσης χαμηλό CTR, και μπορεί να τις κατατάξει χαμηλότερα στη σελίδα. Γι’ αυτό είναι τόσο σημαντικό να κατανοήσετε τη σημαντικότητα του CTR στις διαφημίσεις σας και να το βελτιώσετε όσο το δυνατόν περισσότερο.
Ένα φτωχό CTR μπορεί να οδηγήσει σε χαμηλές θέσεις διαφημίσεων, ανεξάρτητα από το budget που διαθέσατε.
Πως το CTR επιδρά στο Quality Score;
Η βαθμολογία ποιότητας (Quality Score) αποτελεί μέτρο της συνάφειας ενός διαφημιζόμενου, καθώς σχετίζεται με τις λέξεις κλειδιά, τις σελίδες ad copy και τις σελίδες προορισμού (landing pages). Όσο πιο σχετικές είναι οι διαφημίσεις σας και οι σελίδες προορισμού για το χρήστη, τόσο πιο πιθανό είναι να δείτε υψηλότερες βαθμολογίες ποιότητας.
Η βαθμολογία ποιότητας εξαρτάται από ένα πλήθος παραγόντων που έχει καθορίσει η Google, με τους σημαντικότερους εκ των οποίων να είναι το click–through–rate, το keyword relevance (πόσο σχετικό είναι το keyword με το Ad group στο οποίο ανήκει), την ποιότητα της landing page και το Ad relevance (πόσο σχετική είναι η διαφήμιση, το κείμενο της, ο τίτλος της κτλ., με το προϊόν-υπηρεσία που διαφημίζεται).
Ένα καλό CTR θα σας βοηθήσει να κερδίσετε υψηλότερες βαθμολογίες ποιότητας.
Πότε ένα χαμηλό CTR θεωρείται καλό;
Επειδή το CTR είναι τόσο σημαντικό, θα πρέπει να βελτιστοποιήσετε όλες τις διαφημίσεις σας για το CTR, και να ξεχάσετε τα υπόλοιπα metrics, όπως την τιμή μετατροπής;
Η απάντηση είναι: Φυσικά και όχι!
Η επιτυχία μιας PPC καμπάνιας δεν αφορά το Ad Rank και το CTR. Θα μπορούσατε να γράψετε μια διαφήμιση που θα έλεγε "Δωρεάν iPhones!". Σε αυτή την περίπτωση θα είχατε σπουδαίο CTR. Αλλά εάν τελικά δεν δώσετε τα iPhones, μια τέτοια διαφήμιση δεν θα αποτελούσε στρατηγική επιχειρηματικής επιτυχίας και η επιχείρησή σας δεν θα ήταν επικερδής.
Πάντα να δίνετε μεγαλύτερη έμφαση στα metrics της επιχείρησής σας και έπειτα στο CTR. Εάν ο στόχος σας είναι να πουλήσετε όσο το δυνατόν περισσότερα προϊόντα με το λιγότερο δυνατό κόστος, τότε θα πρέπει να βελτιστοποιήσετε την PPC καμπάνιας σας για κόστος ανά πώληση. Εάν ο στόχος σας είναι να δημιουργήσετε υποψήφιους πελάτες κάτω από ένα συγκεκριμένο κόστος ανά υποψήφιο πελάτη, τότε βελτιστοποιήστε το κόστος ανά υποψήφιο πελάτη.
Εκτός και αν ο επιχειρηματικός σας στόχος είναι να προκαλέσετε μεγάλη κίνηση PPC, το CTR δεν πρέπει να είναι το κύριο KPI σας.
Στην πραγματικότητα, υπάρχουν φορές που ένα χαμηλό CTR είναι ΟΚ - και ίσως ακόμα σημαίνει κάτι θετικό. Μία από αυτές τις περιπτώσεις είναι όταν έχεις να κάνεις με ασαφείς λέξεις κλειδιά. Η ασάφεια είναι ένα αναγκαίο κακό σε οποιοδήποτε πρόγραμμα PPC. Οι χρήστες μπορούν να αναζητήσουν το προϊόν ή την υπηρεσία σας χρησιμοποιώντας ευρείες λέξεις-κλειδιά που σημαίνουν διαφορετικά πράγματα για διαφορετικούς χρήστες.
Ένα καλό παράδειγμα είναι η λέξη – κλειδί: “ασφάλεια”. Ας υποθέσουμε ότι διατηρείτε μια εταιρεία που παρέχει υπηρεσίες ασφαλείας σε επιχειρήσεις και ότι θέλετε να υποβάλετε προσφορά με τον όρο "ασφάλεια", έτσι ώστε να προσελκύσετε χρήστες που μόλις άρχισαν να σκέφτονται τις ανάγκες τους για ασφάλεια. Ακούγεται σαν μια εξαιρετική στρατηγική, και μπορεί να είναι. Αλλά, ο όρος ‘’ασφάλεια’’ μπορεί να σημαίνει πολλά διαφορετικά πράγματα. Οι άνθρωποι μπορεί να ψάχνουν για:
- ασφάλεια πιστωτικής κάρτας
- οικονομική ασφάλεια
- ασφάλεια δεδομένων
- ασφάλεια σπιτιού
Και αυτά είναι μόνο τέσσερα παραδείγματα, που μπορούμε να καταγράψουμε κάνοντας μια γρήγορη σκέψη. Παρατηρήστε πόσο διαφέρουν μεταξύ τους.
Ας πούμε ότι αποφασίζετε να υποβάλετε προσφορά για την "ασφάλεια των επιχειρήσεων", καθώς είναι πιο σχετική. Εξακολουθεί να είναι ένας ευρύς όρος - και το CTR σας μπορεί να μην είναι σπουδαίο. Αλλά ας πούμε επίσης ότι έχετε πολλά στοιχεία από αυτή τη λέξη-κλειδί, με καλό κόστος.
Το ερώτημα είναι: Πρέπει να αποφύγετε αυτόν τον όρο λόγω χαμηλού CTR;
Φυσικά και όχι! Να θυμάστε ότι η απόδοση πρέπει να είναι πάντα ο οδηγός σας. Το χαμηλό CTR είναι αποδεκτό, εφόσον οι λέξεις-κλειδιά και οι διαφημίσεις σας αποδίδουν καλά με βάση τους επιχειρηματικούς σας στόχους.
Εάν όσα διαβάσατε σε αυτό το άρθρο σας φαίνονται ακατόρθωτα, μην ανησυχείτε! Είμαστε στη διάθεσή σας για να μελετήσουμε τις ανάγκες της επιχείρησή σας και να υλοποιήσουμε για εσάς τις κατάλληλες διαφημίσεις. Επικοινωνήστε μαζί μας.